РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДОШКІЛЬНИКІВ
ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З ОЗНАКАМИ ОБДАРОВАНОСТІ
Два роки:
- говорять розгорнутими реченнями;
- здатні довго концентруватися на одному предметі або заняття, повертаючись до нього протягом декількох днів;
- можуть концентруватися на чому-небудь і одночасно помічати, що відбувається навколо;
- у 2,5 роки можуть брати участь у рольових іграх.
Три роки:
- словник досягає приблизно 1200-1500 слів, володіють найпростішими граматичними конструкціями;
- деякі діти можуть читати дитячі книжки (самостійно або з невеликою допомогою дорослих, освоююся читання) і дуже цим захоплені;
- проявляють значний інтерес, хочуть усе досліджувати, наполегливі в пошуках відповідей на запитання;
- гарна пам’ять на речі і події, мають яскраві спогади про себе і події свого життя;
- мають поняття про кількість і кількісні відношення (більше, менше, дорівнює);
- як і інші діти, виявляють розходження статей і ролей, які чоловіки і жінки відіграють у житті;
- розуміють близьких людей(приймають їх «роль» у грі, зображуючи маму або тата);
- здатні розрізняти ознаки гарного і поганого настрою.
Від трьох до п’яти років:
Виявляють цілеспрямовану цікавість до головоломок, загадок; люблять малювати, вирізувати, склеювати; опановують письмом.
Чотири роки:
- багато вже вміють читати, від простих книжок переходять до читання книг для дошкільного віку;
- уміють робити прості логічні висновки;
- здатні помічати логічні помилки в дорослих;
- оперують порівнянням двох об’єктів за допомогою третього (за допомогою палички можуть виміряти глибину калюж і порівняти їх);
- здатні самостійно робити операції естетичного вибору: подобається-не подобається, краще-гірше;
- розуміють зміні в навколишньому світі;
- виявляють здатність вирішувати прості проблеми;
- виявляють гарну поінформованість про явища і події навколишнього світу: знають, з чого зроблені різні предмети, як роблять залізо, тощо, їх цікавлять проблеми життя, народження;
- до п’яти років обдаровані діти не завжди можуть розрізнити реальність і фантазію через яскравість уяви, вірять у казки і чарівництво.
П’ять років:
- до п’яти років можуть додавати в межах десятка, віднімати в межах п’яти;
- здатні самостійно робити прості висновки;
- виявляють почуття гумору, розуміють гру слів і вміють цим користуватися у спілкуванні з іншими людьми;
- здатні до переключення уваги і можуть сприймати одночасно і паралельно два джерела інформації, наприклад,читати книгу і слухати музику;
- мають різнобічні інтереси, нерідко понад свій вік; для задоволення свого інтересу часто звертаються до дорого;
- допитливість не знає меж, поглинає нову інформацію, як губка, жадібні до всього нового і незвичайного;
- здатні швидко засвоювати і використовувати нову інформацію: здається, дитина чула щось мимохідь, а вона раптом висловлює з цього приводу свою думку;
- з різних джерел знають багато чого про проблеми, з якими самі не стикалися, можуть зрозуміти більш складні концепції,ніж їхні однолітки;
- здатні до наслідування, добре копіюють поводження інших людей.
Шість років:
- здатні до узагальнення, використовують абстрактні поняття;
- установлюють різнобічні зв’язки між предметами, людьми, навіть якщо ці зв’язки і не очевидні;
- здатні до планування своїх дій: уявляють собі мету дії, засоби її досягнення, послідовність дій і кінцевий результат; часто практичну задачу вирішують спочатку подумки;
- помічають розходження в усьому, навіть дрібні деталі не вислизають з-під їхньої уваги;
- здатні передбачити хід подій (на інтуїтивному рівні);
- гарна пам’ять, їм не потрібно для запам’ятовування багаторазових повторень;
- критичність стосовно себе й інших людей ( часто незадоволені результатами своєї роботи, прагнуть переробити, поліпшити її, помічають помилки в поводженні навколишніх людей);
- проявляють творчість в усьому: оригінально, нестандартно діють,гнучко вирішують задачі, прагнуть виразити себе в різних сферах діяльності, зробити щось незвичайне по-своєму;
- виявляють наполегливість у подоланні труднощів і перешкод у досягненні мети, неуспіх не бентежить їх.
Що заважає прояву творчості?
Стереотипи мислення
Страх перед оцінкою. Прагнення не до оригінального рішення, а до хорошої оцінки.
Однопланові знання, вузьке коло знань не сприяє творчості. Потрібні широкі інтереси в різних життєвих сферах.
Схильність до конформізму. Людині страшно бути в центрі уваги, «білою вороною». «Краще я буду як усі»,- таке її кредо.
Страх критики
Неадекватна самооцінка
Висока тривожність.
Умови оптимального розвитку творчих здібностей дітей
Фізичні
- Наявність матеріалів для творчості дитини;
- Доступність користуватися цими матеріалами.
Соціально-економічні умови
- Створення у дитини відчуття зовнішньої безпеки;
- Розуміння дитиною необхідності його діяльності.
Психологічні умови:
- Формування у дитини відчуття внутрішньої безпеки, розкутості і свободи за рахунок підтримки її творчих починань;
- Створення атмосфери, в якій діти вільно висловлюватимуть думку про побачене,почуте, зроблене;
- Уникнення з боку дорослих несхвальних оцінок творчих ідей дитини.